maandag 12 september 2011

Als moeder jarig is, valt er heel wat te vieren!

Hier ben ik nog WIJ


Een oude schoolfoto uit de erfenis van moeder. Met behulp van photoshop heb ik drie grote krassen weggewerkt.Ik kan me er weinig van herinneren dat de foto gemaakt is. Er is alleen een vaag gevoel van wachtten op mijn broer die nog op de bewaarschool zat.  Hij is vijftien maanden jonger en ik zal dus een leerling van de eerste klas lagere school  zijn geweest.
Interessant van het inscannen van oude foto's is, dat je op de computer veel meer waarneemt dan je ooit op zo'n foto gezien hebt. Mij viel vooral de grote boekenkast achter ons op, met rechts de rij keurig gekafte en van etiketten voorziene boeken. Klik op de foto en kijk! Volgens mij zijn de etiketten in handschrift voorzien van titel en een nummer. En gek genoeg herinner ik me ook weer de in rood en groen geruite linten, die moeder om mijn vlechten strikte, nadat zij ze eerst over de pijp van de kachel had glad gestreken. 

De foto is mij vooral dierbaar, omdat er geen foto's meer zijn waarop ik jonger sta afgebeeld. Ooit waren ze wel in ons huis. Zo herinner ik me een foto van moeder samen met mij. Ik ben elf maanden oud en zit op haar arm. Jammer genoeg gaf mijn moeder - bij gebrek aan Tik Tak en Sesamstraat -  haar kinderen af en toe de doos met foto's om ze even zoet te houden. Tja ... ze had die foto's natuurlijk net zo goed direct aan een versnipperaar kunnen voeren. Gelukkig heeft deze foto de beeldenstorm overleefd. Ik heb hem opgeknapt en wil hem gebruiken voor de uitnodiging die ik maak ter gelegenheid van mijn 70ste verjaardag komende week.  Het is inmiddels ook tien jaar geleden dat ik met de diagnose borstkanker werd verblijd.

September 2001 lag mijn leven flink overhoop. Een echo onderzoek wat nader bekeken, een paar woorden van heren in witte jassen en mijn perspectief op de toekomst was in een klap weg. Verder dan een jaar durfde ik niet te denken. Terwijl ik wachtte op verdere onderzoeksuitslagen, bereidde ik mijn 60ste verjaardag voor en gezien de situatie had ik mij voorgenomen om de bloemetjes maar eens flink buiten te zetten. En dan midden in al die onzekerheid breekt nine-eleven aan. De dag waarop één grote stille schreeuw een gapend gat slaat in de Westerse beschaving.

Het was tegen vieren in de middag. Harry Stroeken bracht mij  het manuscript van KALA KALA terug. Ik had gevraagd of hij het wilde lezen. Nu weet ik niet eens meer wat hij er van vond. Wat stelt een manuscript, een bundeltje papier voor, als op datzelfde moment hele kantoren worden leeggeblazen. Het in New York  A-viertjes sneeuwt samen met menselijke silhouetten!  

'Maar we moeten verder,' zeggen mensen als ze een geliefde, een onmisbare hebben verloren. 'We gaan door!'
Ja we gaan door en als het moet tot aan het gaatje! Alleen weet ik niet waarom dat moet? Ik denk dat mensen willen doorgaan. Dat ze willen leven ondanks het gemis! Hun geliefden nog slechts verbeeld op foto's, op een stukje papier!
Ik leef sindsdien door met slechts één borst. Dankbaar omdat ik mijn twee tienerkids uitzag groeien tot flinke mannen. Ja ik heb komend weekend echt wat te vieren!
Nu ben ik IK



Voor de mensen die daar in geïnteresseerd zijn: ik heb een nieuwe  blog MIJN BORSTKANKER aangemaakt, waarop die periode in mijn leven in de vorm van emailbrieven beschreven staat. 




14 opmerkingen:

  1. Wat een krachtig en beeldend logje. Je bent een sterk mens. Alvast van harte proficiat met je verjaardag. Ik ga zeker kijken op je nieuwe blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sagita, wat een prachtige foto van je.
    Hoed staat je goed. Je blog ziet er prima uit. Ik ga nu naar het verhaal dat ik (nog) niet ken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op en top een vrouw, dapper, warm en intelligent.
    Nimeus

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ergens op je blog over borstkanker een reactie achtergelaten maar vind hem niet terug.
    Nog een keer hier.

    Wat een verhaal. Dapper Wijf. Flink vieren donderdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank voor de lieve reacties!
    Ja Ferrara die heb ik gelezen. Hij staat onder de epiloog.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goh nu ik je zo zie lijk je me een geweldig leuk mens.En ja ik heb je site over borstkanker gelezen.Tja in 2008 kreeg ik dezelfde diagnose ben nog steeds in behandeling maar geen chemo meer hoor.Gelukkig gaat het nog steeds goed met jou en ook met mij lees ik hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goh Novelle 2008! Ja dan zit je er nog helemaal in. Het is echt een heel proces, dat gelukkig steeds vaker positief afloopt. Maar ja we blijven sterfelijk daar in zijn we allemaal gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een fantastisch verhaal en wat ben jij een sterke vrouw! Ik wens je nog heel veel fantastische jaren met heel veel mooie foto's van jezelf :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dank je wel Brechtje, daar hoop ik ook op. Alleen aangezien ik bijna altijd de fotograaf ben sta ik er meestal zelf niet op!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een wat late reactie van je broer uit Brazilië. Ik lees altijd alles, hoor, en heb de meeste stukjes naar het Portugees vertaald. Vanaf nu ben ik dus ook een volger! Kus.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @Geminiano wat een mooie naam heb je gekozen? Iets met tweelingen? Leuk dat je me echt ga volgen, alleen zie ik op deze site: belichtingstijd nog geen icoon van jou? Vanaf deze site kan je heel gemakkelijk doorklikken naar mijn andere blogs. XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb nu het idee dat ik je een beetje ken ;-). nou ja....

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Beter 1 tiet in de hand dan 10 in de lucht!
    Maar ik denk niet dat mijn vader dat zei toen hij je manuscript kwam terugbrengen op 11 september... Ik heb hem gegoogled, omdat ik iets aan het maken ben voor zijn verjaardag, binnenkort. En dan lees ik opeens dit persoonlijke en mooi geïllustreerde verhaal. Blijven schrijven, mw. Sagita! Op naar de 100. (ik bedoel 100 jaar, 100 tieten lijkt me nogal onpraktisch)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak er een leuk feestje van en zorg goed voor jezelf! Dit is een opdracht!

      Verwijderen